Marcel Moek

Pianoles, muziektheorie en muziekproductie in Zaanstad

Piano

Mijn keuze voor de piano was me op 9 jarige leeftijd volstrekt helder. Ik had net de film the Aristocats van Walt Disney gezien waarin een familie jonge katjes kennis maakt met een gezelschap hippe Jazzcats. De gave soundtrack greep me bij de jonge lurven. Pianoles dus graag! Dank u wel, Walt.

Als jongeman ging ik naar het conservatorium, met als specialisatie compositie lichte muziek en jazz. En veel pianospelen! Na de opleiding ging ik daarmee verder, bij allerlei gelegenheden, evenementen, dinnershows en theatervoorstellingen. Ik werkte onder meer als repetitor en muzikaal leider bij jaarcursussen muziek theater.

Wat altijd centraal staat is het muzikale verhaal. Wat wil de muziek ons zeggen? Soms is dit duidelijk, als het bij een film is gemaakt, of als de muziek hoort bij de tekst van een lied, of song.Soms moet je er zelf naar op zoek. Dat is een boeiend proces!

Pianospelen vond ik, zeker in het begin, in mijn jeugdige overmoed, niet moeilijk. Ik drukte een toets in en er was al een mooi geluid! De piano bood zo een mooie en omvangrijke klankwereld dat ik me niet liet afschrikken toen het wat ingewikkelder werd. Daar heb ik nog steeds geen spijt van gehad.

Muziekproductie

Toen ik al wat vaardigheid op de piano had begon ik muziek te verzinnen. Eerst alleen voor piano, later voor bandjes waar ik in speelde. Het magische woord was ‘multitrack recording’. Achter elkaar muzikale partijen inspelen, en die dan samen tegelijkertijd afspelen! Technisch was het niet eenvoudig, en er zijn talloze bandrecorders gesneuveld in mijn pogingen ze aan elkaar te verbinden voor het gewenste resultaat. En daarin dan de bandruis met windkracht negen maar voor lief nemen.

Dus toen de digitale audio workstations (DAW’s) op de markt verschenen moest ik die natuurlijk in huis hebben. Sindsdien maak ik daarmee mijn digitale muziek. Ik was als componist onder meer verbonden aan het Nederlands Omroepbedrijf, de NOB. Tot mijn portfolio behoren soundtracks voor tv, evenementen, exposities en theater. Momenteel maak ik muziek voor online platforms.

Muziektheorie

Sommige mensen denken dat een grondige kennis van muziektheorie leidt tot het maken van zielloze, steriele, emotieloze muziek. Dat is een misverstand. Andere mensen denken dat muziektheoretische kennis een basisvoorwaarde is voor het maken van mooie, interessante en boeiende muziek. Dat klopt ook niet.

Op zijn best is een goed basisbegrip van muziektheorie een heel handig gereedschap. Het maak inzichtelijk waarom sommige dingen goed werken en andere niet. Als je weet waaróm je het muzikale pad bewandelt dat bij je past, kan je je route vervolgen. Als je weet waarom je er van afdwaalt, kan je er naar terug keren. Je muzikale intuïtie blijft je belangrijkste vertrekpunt. Maar met de nodige ondersteunende kennis worden je muzikale keuzes een stuk trefzekerder.

 

Ga verder naar beschikbare tijden

Stel je vraag aan Marcel

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je emailadres in.
Let op: Het is niet mogelijk om een e-mailadres of telefoonnummer mee te sturen.