Eva Beunk

Compositieles en trompetles in Den Haag Laak, Den Haag Segbroek en via videoles

Over mij

Toen ik 11 was schreef ik mijn eerste compositie voor mijn vader, mijn zus en mijzelf. Ik was componist voordat ik wist dat er componisten bestonden. Ik wilde altijd al kunstenaar worden, welke kunstvorm maakte me nog niet veel uit. Het bleek later dat ik me toch het beste kan uiten via muziek. Het mooie aan componeren vind ik dat je je creativiteit en je muzikaliteit erin kan combineren.

Iedereen kan muziek maken

Drie jaar geleden ben ik begonnen op het Conservatorium in Den Haag, met als hoofdvak compositie en als bijvakken trompet en educatie. Het word steeds duidelijker dat naast muziek educatie ook een grote passie van me is. Ik ben meerdere keren naar Armenië geweest om daar op een peuterschool een creatief curriculum op te zetten. De focus lag op het proces in plaats van het product. Ik wilde duidelijk maken dat iedereen creatief is (op zijn eigen manier), iedereen muziek kan maken en iedereen, ongeacht leeftijd en achtergrond, componist kan zijn.

Ik vind het leuk om zowel voor professionele als amateur-muzikanten te componeren. Ik probeer de muzikanten altijd op een bepaalde manier uit te dagen. Bijvoorbeeld door ze op een bepaalde manier op elkaar te laten reageren of door ze iets anders te laten doen dan ze gewend zijn.

Mijn grootste en belangrijkste project tot nu toe is Op Wacht. Dit is een locatie-opera voor 33 hoorns, 3 zangers en een fort. Het publiek liep van ruimte naar ruimte in het fort terwijl de hoorngeluiden ( van enthousiaste muzikanten uit heel Nederland) vanuit alle hoeken klonken.

Compositieles

In veel compositielessen zijn we vooral bezig erachter te komen wat je nou precies wil met je compositie. Zodra we dat weten gaan we onderzoeken hoe we jouw plan in muziek kunnen omzetten. Waar de focus op ligt is per componist erg afhankelijk. Sommigen zitten boordevol ideeën maar hebben moeite dit op papier te krijgen, anderen hebben juist al heel veel technische kennis, maar weten niet waar ze de inspiratie vandaan moeten halen. Compositielessen zijn daarom heel persoonlijk.

In de eerste les stellen we samen een plan op. Wat wil je leren? De volgende lessen zullen we invullen op basis van dit plan. Je gaat altijd meteen aan de slag met het schrijven van een compositie. Dit kan een solostuk zijn, een stuk voor een klein ensemble of zelfs voor een heel orkest. Tijdens de les bespreken we je vorderingen en de dingen waar je tegenaan bent gelopen tijdens het componeren. We kijken naar composities van andere componisten om te zien hoe die met bepaalde problemen omgingen en soms als het nodig is krijg je ook wat kleine technische/ theoretische opdrachtjes mee als huiswerk.

Elke leerling kan, onafhankelijk van het begin-niveau, in 10 lessen zijn of haar eerste compositie afhebben.

Workshops creatieve muziek

Er is heel weinig nodig om met een groep muziek te creëren. In mijn workshops ga ik met groepen (van alle leeftijden) op een laagdrempelige manier op zoek naar de oneindige mogelijkheden van geluid. Door middel van muzikale spellen, improvisatiesessies, grafische notatie en compositie leren de deelnemers op een andere manier te luisteren. Ze leren te reageren op elkaar, of op een dirigent. Ze leren samen te werken voor het behalen van een groepsresultaat. Ze leren nieuwe vormen van muzikale communicatie. En ze leren creatief bezig te zijn met het organiseren van geluid (=compositie).

Deze workshops werken het beste als meerdere opeenvolgende sessies van ongeveer anderhalf uur. Er zijn in principe geen instrumenten voor nodig, maar als die wel aanwezig zijn kunnen ze natuurlijk gebruikt worden. De precieze opzet en invulling van de workshops kunnen in overleg gerealiseerd worden.

 

Trompetles

Trompet is een prachtig, veelzijdig instrument waar je erg veel lol mee kunt beleven. Ik speel al meer dan 12 jaar trompet en heb nu lessen aan het conservatorium als minor. Ik zou graag kinderen en volwassen helpen bij het leren beheersen van dit instrument. In de lessen zal wederom het plezier  voorop staan. Het belangrijkste is dat de leerling er zelf elke zin in heeft om even trompet te spelen. Met de keuze van muziek probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de leerling. Maar natuurlijk is ook de techniek erg belangrijk, en daar zullen we ook voldoende aandacht aan besteden.

Ga verder naar beschikbare tijden

Stel je vraag aan Eva

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je emailadres in.
Let op: Het is niet mogelijk om een e-mailadres of telefoonnummer mee te sturen.