Eva Beunk

Groep - muzikale vorming en compositieles in Den Haag Segbroek en via videoles

Over mij

Toen ik 11 was schreef ik mijn eerste compositie voor mijn vader, mijn zus en mijzelf. Ik was componist voordat ik wist dat er componisten bestonden. Ik wilde altijd al kunstenaar worden, welke kunstvorm maakte me nog niet veel uit. Het bleek later dat ik me toch het beste kan uiten via muziek. Het mooie aan componeren vind ik dat je je creativiteit en je muzikaliteit erin kan combineren.

Iedereen kan muziek maken

Drie jaar geleden ben ik begonnen op het Conservatorium in Den Haag, met als hoofdvak compositie en als bijvakken trompet en educatie. Het word steeds duidelijker dat naast muziek educatie ook een grote passie van me is. Ik ben meerdere keren naar Armenië geweest om daar op een peuterschool een creatief curriculum op te zetten. De focus lag op het proces in plaats van het product. Ik wilde duidelijk maken dat iedereen creatief is (op zijn eigen manier), iedereen muziek kan maken en iedereen, ongeacht leeftijd en achtergrond, componist kan zijn.

Ik vind het leuk om zowel voor professionele als amateur-muzikanten te componeren. Ik probeer de muzikanten altijd op een bepaalde manier uit te dagen. Bijvoorbeeld door ze op een bepaalde manier op elkaar te laten reageren of door ze iets anders te laten doen dan ze gewend zijn.

Mijn grootste en belangrijkste project tot nu toe is Op Wacht. Dit is een locatie-opera voor 33 hoorns, 3 zangers en een fort. Het publiek liep van ruimte naar ruimte in het fort terwijl de hoorngeluiden ( van enthousiaste muzikanten uit heel Nederland) vanuit alle hoeken klonken.

Compositieles

In veel compositielessen zijn we vooral bezig erachter te komen wat je nou precies wil met je compositie. Zodra we dat weten gaan we onderzoeken hoe we jouw plan in muziek kunnen omzetten. Waar de focus op ligt is per componist erg afhankelijk. Sommigen zitten boordevol ideeën maar hebben moeite dit op papier te krijgen, anderen hebben juist al heel veel technische kennis, maar weten niet waar ze de inspiratie vandaan moeten halen. Compositielessen zijn daarom heel persoonlijk.

In de eerste les stellen we samen een plan op. Wat wil je leren? De volgende lessen zullen we invullen op basis van dit plan. Je gaat altijd meteen aan de slag met het schrijven van een compositie. Dit kan een solostuk zijn, een stuk voor een klein ensemble of zelfs voor een heel orkest. Tijdens de les bespreken we je vorderingen en de dingen waar je tegenaan bent gelopen tijdens het componeren. We kijken naar composities van andere componisten om te zien hoe die met bepaalde problemen omgingen en soms als het nodig is krijg je ook wat kleine technische/ theoretische opdrachtjes mee als huiswerk.

Elke leerling kan, onafhankelijk van het begin-niveau, in 10 lessen zijn of haar eerste compositie afhebben.

Muzikale vorming

Al vanaf jonge leeftijd kunnen kinderen zich muzikaal ontwikkelen. Bij muzikale vorming ga ik samen met de kinderen op muzikale ontdekkingstocht. Dit is mogelijk als privéles, maar ook met een klein groepje leeftijdsgenoten.  In de lessen zullen we spelenderwijs ritmes ontdekken, liedjes zingen, leren improviseren en verschillende muziekinstrumenten leren kennen.  Ik vind het erg belangrijk om ook in deze lessen aandacht aan creativiteit te besteden. Ik heb een creatief programma met meerdere compositiespelletjes ontwikkeld waar we zo nu en dan een spel van kunnen doen. Naast het zelf muziek maken kunnen we ook tijd besteden aan het luisteren naar muziek, bijvoorbeeld door de sfeer van muziekstukken te tekenen of een dans of toneelstuk te maken bij een bepaald nummer.

De lessen zullen natuurlijk ook afhankelijk zijn van de interesses van het kind. In overleg kunnen we de best passende hoeveelheid lessen afspreken.

Ga verder naar beschikbare tijden

Stel je vraag aan Eva

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je emailadres in.
Vul je telefoonnummer in.